ah-puur-en-eerlijkDit jaar is Albert Heijn gestart met het verantwoorde huismerk Puur & Eerlijk. Toen ik het hoorde dacht ik gelijk aan een lekkere marketing stunt, want daar is AH meester in. Maar ik ben blij verrast dat het toch wel iets verder gaat dan een marketing sausje. De hele nieuwe productlijn zit doordacht, duurzaam en uitgebreid in elkaar. Puur &  Eerlijk is opgebouwd uit vijf verschillende categorieën: biologisch, fairtrade, duurzame vangst, scharrel en ecologisch. De kracht van deze indeling is dat het erg overzichtelijk is en dat het bijna voor het gehele assortiment van AH een duurzaam alternatief biedt.

Elke categorie heeft ook zijn eigen onafhankelijke keurmerk (o.a. Max Havelaar, Nordic ecolabel en Der Blaue Engel) waardoor de kwalificatie Puur & Eerlijk ook echt waargemaakt kan worden. Verder is door deze aanpak het assortiment enorm breed. Leuk voorbeeld; je hebt nu  naast de gewone plof kip ook scharrel kip en biologische kip.

Meestal ben ik een shophopper. Ik begin bij De Natuurwinkel en vul het aan in de supermarkt of andersom. Nu met Puur & Eerlijk is het wel erg verleidelijk om alles te kopen in de Albert Heijn. En dat is lekker en erg knap van deze supermarktketen die het thema duurzaamheid ook in wat lasterige tijden serieus blijft aanpakken. Ik ben overigens erg benieuwd hoe het assortiment Puur & Eerlijk momenteel loopt. Dus mochten er Albert Heijn mensen onder de Duurzaam Thuis lezers zitten, dan zou een reactie super zijn!