Impact footprint
3
Prijs
8
Snel geregeld
9

Doe het zelf doe het groen boekIk had hem al een tijdje op mijn nachtkastje liggen… het boek: Doe het zelf Doe het groen, tips voor een milieubewust stadsleven. Van de schrijvers Kelly Coyne en Erik Knutzen. Dit weekend was het zover en heb ik hem meteen uitgelezen. Hieronder een kort boekverslag.

Haal het platteland naar de stad

De strekking van het boek is: haal het platteland naar de stad. En dat is voor ons dichtbevolkt landje natuurlijk een uitdagende titel. Het merendeel van ons woont in stedelijk of bebouwd gebied. Het boek speelt in op de trend om meer zelfvoorzienend te leven. Een gedachte waar steeds meer mensen mee rondlopen, maar die ze vaak ook weer naast zich neerleggen omdat ze ervan overtuigd zijn dat het niet mogelijk is in de stad. De schrijvers proberen juist dat dogma te doorbreken. Met allerlei voorbeelden laten ze zien dat je ook in de stad, met een klein stadstuintje of balkon, je zelfvoorzienende idealen kunt nastreven. Het boek sluit hiermee mooi aan bij een trend die we al kennen in ons land, namelijk: het vierkante-meter-tuintje. Door efficiënt om te gaan met de schaarse stadsgrond is het mogelijk om toch voor een deel in je voedsel te voorzien.

In het boek worden allerlei tips gegeven om op zeer efficiënte en duurzame wijze je voedsel te vergaren in de stad.  Van composteren tot het bouwen van een eigen groentebed van de juiste plantkeuze tot het maken van een eigen irrigatiesysteem. Het laatste natuurlijk afkomstig van je eigen hemelwatersysteem. Ook op het houden van kippen en bijen wordt ingegaan. Zo blijkt de kip een ideale productiemachine voor in achtertuin. Gegarandeerd iedere dag een vers eitje en uiteindelijk heerlijk voor in de soep! Verder is er nog een hoofdstuk over voedsel verzamelen in de stad. Persoonlijk vind ik dit weinig toevoegen omdat de tips grappig zijn, maar in het dagelijks leven niet echt zoden aan de dijk zetten.

Zelfvoorzienend en duurzaam leven

Daarnaast geven de auteurs nog informatie om de zelf geteelde groente en fruit te bewaren. Zodat je ook in de winter kunt blijven genieten van je home made veggies. Het boek gaat over duurzaam leven in de stad dus ook het schoonmaken van je huis komt aan bod. Voor elke klus vind je een handige tip. Het boek eindigt met: je eigen nutsbedrijf, water en elektriciteit. Wat mij betreft het minst interessante hoofdstuk. Een beetje een vergaarbak van informatie met weinig diepte. Zo wordt er nauwelijks ingegaan op zonnepanelen, maar wordt er wel uitgebreid een zonne-oven beschreven die volgens mij nooit iemand serieus gaat gebruiken.

Conclusie boekreview: Doe het zelf Doe het groen

Net als bij de meeste boeken die we hebben gelezen in deze categorie gaat ook dit boek eigenlijk onvoldoende de diepte in. Het blijft een brede opsomming van tips. Wil je echt aan de slag met deze onderwerpen, dan zul je toch echt nog verder onderzoek moeten verrichten. Het leuke aan het boek is dat op een enthousiaste manier duidelijk wordt dat zelfvoorzienend leven niet alleen is weggelegd voor mensen op het platteland maar ook voor de grote groep stadsbewoners. Misschien niet voor 100% zelfvoorzienend, maar wel gedeeltelijk en dat  voelt goed. Samengevat… een leuk boek dat vooral de kansen laat zien van een milieubewust en duurzaam leven in de stad.

Enthousiast?… Ga dan naar de website van de auteurs; Root Simple, een blog voor biologisch leven en zelfvoorziening voor stadbewoners. Informatie over dit boek kun je ook vinden op de website van de uitgever AnkhHermes. Meer lezen over literatuur duurzaamheid en zelfvoorzienend leven