Lidewij Edelkoort, trendvoorspeller, zei het zondag (12-8-12) ook al in het programma Zomergasten: het ik-tijdperk is voorbij. Waar eerst het doel was om vooral goed voor jezelf te zorgen, is er nu een gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid dat op komt zetten. ‘Samen’ is het sleutelwoord. Of het nou gaat om crowd funding op internet, het behoud van de aarde of op elkaars kinderen passen. Over een paar jaar geeft het waarschijnlijk meer status om in een fijne omgeving met veel sociale activiteiten te wonen, dan om een dikke auto voor de deur te hebben.

Duurzame barbecue co reductie
Dubbel leuk

De Buurbeque van reclamebureau Natwerk past in de lijn van die ontwikkeling. De geest van een ontwerper staat nooit stil. Want tijdens het zomerseizoen dachten de creatieven na over wat zij zouden doen als zij een bedrijf voor barbecuebenodigdheden zouden hebben. Een grensoverschrijdende bbq is het resultaat. Gezellig barbecueën met de buren over de schutting. ‘Breaking down social walls’ zeggen zij zelf op hun site.

Wij-tijdperk

De Buurbecue is een metafoor voor de dingen die je samen zou kunnen doen. Het zet aan tot nadenken over de voordelen die dat oplevert. Samen barbecueen geeft meer gezelligheid, meer saamhorigheid en kost minder houtskool. Maar bijvoorbeeld ook samen een auto delen. Dat zorgt voor kostenreductie en een kleinere footprint. Samen een milieumaatregel doorvoeren (grote bedrijven) is gedeelde smart qua inkomsten en levert veel goodwill op bij de klanten. Samen activiteiten organiseren voor kinderen of ouderen uit de buurt geeft veel plezier, meer samenhang en meer mensen om op terug te vallen. Meer samen doen dus!