Duurzaamheid is een trend. Iedereen heeft het er over te pas en te onpas. Persoonlijk wordt ik er vrij moe van. Je kunt geen magazine meer lezen of programma meer kijken of de term duurzaamheid is er ergens ingefietst. De marketeers zullen denken baat het niet dan schaadt het niet. Maar het laatste is voor de consument wel het geval. Echt oprecht duurzame bedrijven sneeuwen onder door de enorme concurrentie en voor een consument is het bijna onmogelijk om het kaf van het koren te scheiden. Duurzaamheid is nu eenmaal een complex verhaal. Overal om  je heen ontstaan er ineens bedrijven met ‘groene’ producten en diensten. Het zijn bedrijven met alleen een groene kleur, zonder visie die meedeinen op de waan van de dag. En vandaag is de trend duurzaam. En aan trends kun je geld verdienen!

Nu wordt er aan dit soort bedrijven in de media helaas enorm veel aandacht besteed. Want wat nieuw is, is goed en de oude economie daar moeten we tenslotte vanaf. En dit laatste wil ik nu juist nuanceren. Het zijn juist de traditionele bedrijven die vaak voor echte duurzaamheid staan.

De ‘groenste’ of  de ‘goedkoopste’

Het gros van de bedrijven om ons heen onderscheiden zich op prijs of unieke toegevoegde waarde. Voor het laatste wordt de claim ‘duurzaamheid’ steeds vaker misbruikt. Bestaande producten en diensten worden in een groen jasje gehesen en voila het product is weer sexy. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. Bij een volgende trend zal door deze bedrijven net zo makkelijk weer afstand worden genomen van deze groene claim. Het is tenslotte nooit onderdeel geworden van de intrinsieke waarde van het merk.

De andere manier om je te onderscheiden is op prijs. Dit is tegenwoordig helaas de uitvlucht voor de meeste organisaties. Het is de weg van de minste weerstand en het minste risico. En hier kiezen managers, die afgerekend worden op resultaten op korte termijn, het liefst voor. Dit zijn de bedrijven van dertien in ’n dozijn die we allemaal wel kennen. De telecombedrijven, energiebedrijven, banken en vele webshops die als paddenstoelen uit de grond schieten. Deze bedrijven hebben één ding gemeen: Kopen is prima, maar is er een probleem… dan zijn ze niet thuis! Door goed naar reclameboodschappen te luisteren, haal je ze er meteen uit. Een goed voorbeeld kwam ik laatst tegen van Ziggo. Daar krijg je nu als nieuwe klant een HD ontvanger met opnamefunctie t.w.v. € 450 bijna gratis. Als bestaande, trouwe klant moet je daarvoor € 450 betalen. Je moet van leverancier switchen om dit voordeel te krijgen. Je wordt eigenlijk gestraft als je een duurzame relatie met een leverancier aangaat. Dat is de wereld op zijn kop, toch? Of neem nu Uggs schoenen. De meest geliefde schoen voor vrouwen op dit moment. Maar geloof me… over een jaar of twee wil je die echt niet meer aan en vind je het merk alleen nog maar terug bij derderangs achteraf boetieks. Het is geen merk met liefde voor schoenen maar een slimme marketingformule.

Kwaliteit en Service

Miele duurzaam

Wat je helaas nog maar weinig ziet, zijn de bedrijven die zich onderscheiden op kwaliteit en service. En dit niet alleen roepen, maar ook waar maken. Deze organisaties worden over het algemeen geleid door echte ondernemers. Gedreven idealisten die het Anders en Beter willen doen dan de rest. Helaas lijkt het erop dat we er daar in ons land steeds minder van hebben. Het is ook wel te begrijpen, want het opbouwen van een duurzame relatie met je klanten en omgeving kost tijd en energie en is niet direct in geld uit te drukken. Deze bedrijven kenmerken zich over het algemeen door veel vaste klanten en worden gewaardeerd als werkgever, maar ook door de omgeving waarin zij gevestigd zijn. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Miele. Een producent van onder andere wasmachines met als claim “Er is geen betere”. Miele geeft aan dat hun producten jaren langer meegaan dan die van andere merken en dat maken ze waar ook. Ook hun serviceniveau is bovengemiddeld. Dit heb ik zelf ervaren toen ik een storing had (door eigen toedoen). Nog dezelfde dag stond er een monteur op de stoep! Een nette meneer die het hele apparaat heeft nagekeken en alle tijd nam om mijn vragen te beantwoorden. En het mooiste… dit was volledig kosteloos. Kijk… daar krijg ik nou een warm gevoel van. Een ander goed voorbeeld zijn Zwilling keukenmessen. Deze geven levenslange garantie op hun messen. Laatst ging 1 mes na 8 jaar stuk. Ja, je leest het goed 8 jaar! Gebeld met het bedrijf en hun reactie was helder; “dat moet niet kunnen” en zonder aarzelen werd een nieuw mes opgestuurd. Heerlijk! Of nog zo’n voorbeeld: Greve schoenen in Waalwijk waar je al meer dan 100 jaar gewoon langs kunt rijden als er iets niet goed is aan je schoen. Gewoon langsrijden, waar kan dat nog!

In een witte Toyota Prius 150 km/uur rijden is niet duurzaam

Ik ben van mening dat niet trendgevoelige, kwalitatieve producten en diensten het meest duurzaam zijn. Zoals ik eerder heb geschreven in het artikel over duurzaam leven is het niet alleen het milieuaspect wat telt, maar staat duurzaamheid vooral voor bestendigheid, de periode dat een product of dienst meegaat of wordt geleverd. En de wil van de gebruiker om zich hier aan te committeren.

Opel kadet witBeide aspecten tellen even zwaar en dat betekent een uitgebreid keuzeproces vooraf. Een weloverwogen keuze vooraf voorkomt duurzame miskopen. Belangrijk is om het product te checken op kwaliteit en functionaliteit en je niet te laten leiden door tijdelijke trends. Een goed voorbeeld kreeg ik laatst van een vriend die stelde: “150 km/uur rijden in een witte Prius is niet duurzaam!” Daarmee heeft hij gelijk, want ook al is een Toyota kwalitatief misschien een goed keuze… hard rijden is een bewust niet milieuvriendelijke keuze. Daarnaast is de kleur wit een trendy kleur. Een kleur die over een paar jaar weer net zo sneu is als in de tijd dat de witte Opel kadet het goedkoopste model was. Bij de volgende inruil zullen de dealers weer zeggen: met een witte blijf je zitte!

Meer waardering voor traditionele bedrijven

Het zijn de bedrijven met een lange of zelfs een levenslange garantie die wat mij betreft in de media meer aandacht zouden moeten krijgen. Zij zijn overtuigd van de kwaliteit van hun producten en geven middels de garantie aan dat ze er ook over 20 jaar nog voor je zijn. Misschien kunnen deze bedrijven wat minder snel schakelen als het gaat om trends waardoor zij traditioneel overkomen. Maar het niet meewaaien met alle (duurzame) winden is ook hun kracht en de reden dat ze nog steeds bestaan. Het beste product maken is het uitgangspunt. Dat is pas visie, dat is pas lef, dat is pas echt duurzaam!