Duurzaam sinds 2007Meer dan 650 artikelenDe duurzaamste oplossing
Dirk saarschleiffen

Test Idworx Mountain Rohler met Rohloff naaf

Ik rij hem nu dik een jaar mijn Idworx Mountain Rohler. Na een koude winter zijn we nu aanbeland in het voorjaar, tijd om de balans op te maken. Hieronder mijn bevindingen van afgelopen jaar.

Dirk saarschleiffen

Test Rohloff Speedhub naaf

Dit was natuurlijk de grootst mogelijke verandering ten opzichte van mijn vorige fiets. Het was ook het grote twijfelpunt voordat ik de fiets aanschafte. Was het waar wat deze naaf beloofde. Nooit meer gezeik met je derailleur en het schakelen, zelf niet als je uren door de Hollandse bagger rijdt? Verder is de Rohloff Speedhub naaf vrij zwaar wat in het carbon tijdperk extra hard meetelt. Hij was zelfs een tikje zwaarder dan mijn vorige Cannondale met Optimo frame.

Na een jaar gereden te hebben in de Alpen, Ardennen, Vogezen en de alles vernietigende Nederlandse modder, tijdens vele toertochten kan ik maar één ding zeggen: wow… wat is een Rohloff naaf relaxed. Oké door het gewicht voel je jezelf af en toe een tractor, maar het levert voor het gevoel ook extra grip. In combinatie met de brede achterband kun je bochten scherp aansnijden en geeft de tractie een zeker gevoel waardoor je soms extra gas kunt geven waar anderen liever even inhouden. Veel besproken zijn ook het aantal versnellingen. Naar mijn mening zijn de 14 versnellingen van de Rohloff Speedhub naaf ruim voldoende om op alle terreinen uit de voeten te kunnen. Als je de fiets net hebt, is het wel even zoeken en zit je er regelmatig flink naast. Voordeel is wel dat je de Rohloff Speedhub bergop gewoon in een lagere versnelling kunt zetten zonder te trappen en weg ben je weer. Anderen moet altijd hun achterband even liften om te schakelen en dan ben jij al lang weg. In het schakelen met  pipe shifter wordt je vrij snel handig en op een gegeven moment weet je precies wat voor slinger je moet geven. Het schakelen voelt soms als een automaat waarbij je desgewenst versnellingen gewoon kunt overslaan.

Wat verder opvalt is dat als je schakelt van versnelling 8 naar 7 dat de Rohloff Speedhub begint te zoemen. En geloof me daar sta je de eerste keer van te kijken. Ben er inmiddels aan gewend en hoort bij de bike.  Ik hou van bergen en zwaar technisch terrein en mijn vrienden hebben inmiddels door dat als mijn Idworx Mountain Rohler begint te snorren ik er meestal vandoor ga. Hoor ik achter me: daar gaat de brommer!

Bij heel snel en lomp schakelen wil de 7 nog wel eens in de 14 schieten. Dit is echter zeer sporadisch en daardoor niet echt hinderlijk. Conclusie ik wil nooit meer anders dan een Rohloff naaf!

 

Achterband Schwalbe Nobby Nic als vering

De dikke achterband ziet er vrij lomp uit maar het verrast je hoe lichtvoetig hij eigenlijk door het terrein glijdt. In het begin had ik de bandenspanning vrij hoog, je hebt toch altijd het idee dat je dan lichter en sneller rijdt. Op aanraden heb ik hem nu een stuk lager gezet (onder de 2 bar) en dit bevalt goed. De dikke band krijgt zo ook zijn verende functie. De in Nederland welbekende boomwortels worden zo een stuk dragelijker. Ik vind het daarmee een ideale oplossing tussen een full suspension en een fully in, met een stuk minder onderhoud.

 

Magura HS 33 FIRM-tech

De Idworx Mountain Rohler is uitgerust met de Magura HS 33 Firm-tech. Ook hier was het weer even slikken ten opzichte van mijn oude Cannondale uitgerust met Magura Louise schijfremmen. Ga je ineens terug naar blokjes !?! Na een jaar rijden ben ik toch erg tevreden. Bij droog weer zijn ze bijna vergelijkbaar aan schijfremmen alleen iets minder direct en gevoelig. Bij nat weer werken ze wel minder goed. Je moet eerst even de keramische velgen ‘schoon’ remmen voordat ze goed aangrijpen. De oplossing daarvoor zijn misschien de groene blokjes voor nat weer, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Waar je wel heel blij van wordt, is de betrouwbaarheid van de remmen. Afgelopen jaar heb ik helemaal niets aan de remmen gedaan, niet stellen of nieuwe blokjes, helemaal niets! Toen ik nog schijfremmen had, stond ik toch regelmatig te klooien en versleet ik blokken bij het leven. Soms een setje in een weekend! Als je de Magura HS 33 FIRM-tech remmen wat langer hebt, ga je ze ook echt waarderen. Betrouwbaar, licht en minimalistisch… wat wil je eigenlijk nog meer!

Frame Idworx Mountain Rohler

De Idworx is niet direct om te blitsen of te showen, maar meer om mee te rijden in stijl. Het aluminium frame is bescheiden, duurzaam, zwart uitgevoerd en kent slimme details. In combinatie met de Rohloff Speedhub maakt dit hem sober en strak. Je kunt wel echt zien dat hij gemaakt is door een bikefreak met oog voor detail. Namelijk niemand minder dan Gerrit Gaastra. Het frame oogt in vergelijking met veel nieuwe carbon fietsjes misschien wat lomp, maar als je erop zit is het een echte race-machine die scherp en direct stuurt. Zeker geen rustig toerfietsje, met een Idworx Mountain Rohler moet je gewoon keihard knallen!

Onderhoud 25 Euro

Oh ja… het enige wat ik het afgelopen jaar heb vervangen is de ketting! En achter heb ik het kleine tandwiel omgedraaid.  Dat is toch ook wel erg lekker!

Dirk

Dirk van Genugten

Sinds 2007 ben ik met duurzaamheid bezig en schrijf ik artikelen om soms ingewikkelde onderwerpen eenvoudig te maken. Heel veel succes met het verduurzamen van, en rondom je huis!
0 0 stemmen
Nieuw: Geef Artikel Score
Abonneer
Laat het weten als er

2 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Vraagje ben bezig met het opzetten van een bike team voor een gemeente,maar de fiets die we op het oog hebben is rond de 3000 euro. Wel met Rohloff naaf en de Magura remmen. De fiets die u heeft getest is die ook rond deze prijs

Volg ons op Facebook

We gebruiken cookies en analytics zoals te lezen in ons privacybeleid. Door gebruik van de website ga je hiermee akkoord.