Duurzaam sinds 2007Meer dan 650 artikelenDe duurzaamste oplossing
Electric car

Laadpaal thuis

Kosten
500-1500 euro
Terugverdientijd
6 jaar
Gemak
2 dagen
Subsidie
Nee
Sluiten
Toelichting

De prijs hierboven is exclusief installatiekosten.

De terugverdientijd is sterk afhankelijk van het aantal laadbeurten. Over het algemeen geldt:

  • Voor thuis laden: als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we € 0,26. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 5,38. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo’n € 807 per jaar (€ 0,054 per km).
  • Voor laden in het openbaar: uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld betekent dit iets meer dan € 0,08 per kilometer aan energiekosten en kost die laadbeurt van 20,7 kWh je € 8,49. Ben je volledig aangewezen op publieke laadpalen, dan kost dit je op basis van 15.000 kilometer per jaar zo’n € 1200.


In de praktijk zal je waarschijnlijk verschillende laadmethoden met elkaar combineren.

Heb je een elektrische auto? En kun je deze op eigen terrein parkeren? Dan kan een persoonlijke laadpaal een erg goed idee zijn. Dit is niet alleen goedkoper dan het gebruik van een openbare laadpaal, maar ook nog eens efficiënter en praktischer. In dit artikel vertellen we je hoe zo’n laadpaal werkt en zetten we alle kosten en voordelen van een laadpaal thuis, op een rijtje.

Misschien heb je de term ‘wallbox’ wel eens voorbij horen komen. Een laadpaal en wallbox zijn precies dezelfde installaties, maar waar een laadpaal op een paal staat, is een wallbox aan de muur bevestigd. In dit artikel gebruiken we de term laadpaal, maar deze informatie geldt even goed voor een wallbox.

Hoe werkt een laadpaal?

Een elektrische auto kun je vergelijken met elk ander apparaat dat moet worden opgeladen. De laadpaal voor een elektrische auto is te vergelijken met het stopcontact. Het accupakket van een elektrische auto werkt op gelijkstroom. De oplader in de auto zet de wisselstroom van de laadpaal om naar gelijkstroom.

Elektrische auto’s hebben een ingebouwde ‘boordlader’. Deze boordlader bepaalt hoe snel een accu kan worden opgeladen. Er bestaan 3 soorten boordladers: 1-fase-, 2-fasen- of 3-fasen. Er zijn twee typen aansluitingen: 1-fase en 3-fasen, met een bijbehorende 1-fase of 3-fasen laadpaal. Met een 1 fase-aansluiting laadt jouw auto tot 7,4 kW. Bij een 3 fasen-aansluiting tot 22 kW. Welke laadpaal voor jou het meest geschikt is, hangt af van je auto, je budget en je wensen.

Een 3-faseaansluiting laadt sneller. Maar hiervoor heb je ook in je elektrische auto en in je meterkast een 3-faseaansluiting nodig. De meeste nieuwe modellen elektrische auto’s hebben zo’n aansluiting, maar de meeste meterkasten niet. In dat geval is het nodig je meterkast te ‘verzwaren’. Dat kost geld, zowel eenmalig als periodiek. De eenmalige kosten van het verzwaren van je elektriciteit hangen af van een aantal factoren. Wat is de capaciteit van je huidige aansluiting, en wat is je gewenste nieuwe aansluitwaarde? Moet er een nieuwe hoofdschakelaar geplaatst worden en/of moeten er ook aardlekschakelaars worden verzwaard? Afhankelijk van deze factoren kost de verzwaring eenmalig tussen de €140,- en €1.400,-. Voor een indicatie van de prijs in jouw situatie kun je daarom het beste offertes aanvragen. Op deze website kun je gemakkelijk de kosten voor jouw situatie berekenen. De periodieke kosten betaal je via je energieleverancier. Ook hiervoor is het verstandig een offerte op te vragen voor jouw situatie.

Parkeren elektrische auto

Waar plaats je de laadpaal?

Een laadpaal plaatsen op je een eigen parkeerplek, garage of oprit is geen enkel probleem. Dit is namelijk eigen terrein. Woon je in een huis zonder eigen parkeerplek? Dan is het plaatsen van een laadpaal iets lastiger. De laadpaal moet dan waarschijnlijk bij een openbare parkeerplaats neergezet worden. En hoewel bij deze parkeerplaats een bord komt te staan dat parkeren alleen is toegestaan voor elektrische auto’s, is het niet mogelijk om deze plek alleen voor jouw auto te reserveren.Voor het plaatsen van een openbare laadpaal is het verstandig om eerst bij jouw gemeente te informeren over de regelgeving en vergunningen.

Per gemeente zijn er verschillende regels voor het plaatsen van een openbare laadpaal. Zo zijn er binnen de meeste gemeenten regels over de trottoir-ruimte die moet overblijven, en mag er geen laadpaal geplaatst worden binnen een straal van 200 meter van een andere openbare laadpaal. Wat het precieze beleid in jouw gemeente is, kun je op deze pagina opzoeken.

Kosten van een laadpaal thuis

De aanschafprijs voor een laadpaal thuis ligt tussen de €500 en €1500. De prijs is afhankelijk van het soort laadpaal (1 of 3 fasen) en de uitvoering. Hier komen nog eenmalige kosten van installatie bij.

Met een eigen laadpaal betaal je het standaardtarief van je energieleverancier. Dat is gemiddeld € 0,26 per kilowattuur. Daarmee geldt voor thuis laden het volgende: een laadbeurt van 20,7 kWh kost met een prijs van € 0,26 voor 1 kWh € 5,38. Stel dat je de gemiddelde 15.000 kilometer per jaar volledig thuis kunt laden, kost dat zo’n € 807 per jaar.

Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als hierboven, kost diezelfde laadbeurt van 20,7 kWh je € 8,49 aan een openbare laadpaal. Ben je volledig aangewezen op publieke laadpalen? Dan kost dit je op basis van de 15.000 kilometer per jaar zo’n € 1200. Kortom: met een eigen laadpaal bespaar je bijna 400 euro per jaar! Meer over de kosten van het opladen van een elektrische auto vind je op deze pagina van Vattenfall.

De markt van laadpalen is de laatste tijd ook fors in ontwikkeling en de kosten gaan hierdoor ook omlaag. Zo heb je ook al prijsvechters voor laadpalen zoals de wallbox discounter

Heb je zonnepanelen laten installeren? Met sommige laadpalen is het mogelijk om de stroom die je opwekt met je zonnepanelen, te gebruiken om je auto op te laden. Voor nu maakt dit in kosten nog niet heel veel uit: door de salderingsregeling krijg je net zo veel terug voor teruggeleverde stroom als je betaalt voor de stroom die je afneemt. Met andere woorden: alle teruggeleverde kilowatturen zijn gratis te gebruiken wanneer de zon niet schijnt. 

Maar, vanaf 2023 zal deze salderingsregeling waarschijnlijk veranderen: elk jaar krijg je 9 procent minder terug voor je overproductie. Het kan daarom interessant zijn om te kiezen voor een paal die bidirectioneel laden ondersteunt. Hiermee kun je met je auto elektriciteit teruggeven aan een woning of het stroomnet. Daarmee maak je van je auto een soort zonnepanelen accu. Maar let op, niet alle elektrische auto’s bieden deze mogelijkheid. Meer informatie over het gebruiken van je auto als thuisbatterij vind je op deze pagina.

Montage laadpaal

Installatie van een laadpaal thuis

De installatie van een laadpaal is een vrij lastige klus, waarbij vakkennis gewenst is. Het is daarom verstandig om de hulp van een expert in te schakelen. De meeste bedrijven bieden installatie aan vanaf 400 euro. De exacte prijs hangt af van jouw situatie. Als vuistregel geldt: hoe verder de laadpaal bij de meterkast vandaan geplaatst wordt, hoe hoger de installatiekosten zullen zijn. Er zijn meer dingen om rekening mee te houden: moet er bijvoorbeeld gegraven worden om de voedingskabel van de meterkast naar de laadpaal te laten lopen? En hoeveel werk moet nog in de meterkast plaatsvinden? Vraag voor een exacte prijs daarom een offerte aan.

Levensduur en onderhoud

De meeste laadpalen gaan ongeveer 10 jaar mee. Maar, de levensduur van een laadpaal is afhankelijk van (de intensiviteit van) het gebruik en de plaats van de laadpaal. Denk hierbij ook bijvoorbeeld aan weersinvloeden. En let op: de ontwikkeling van laadpalen gaat erg snel. Het kan daarom zijn dat het vervangen van de paal technisch nodig is, zelfs als de oude nog niet kapot is.

Om de levensduur van een laadpaal te bevorderen, is het belangrijk om deze goed te onderhouden. Op de lange termijn bespaar je daarmee reparatiekosten. Ook is het voor de veiligheid erg belangrijk om de paal goed te onderhouden: door de hoge vermogens kan het laden met een defecte laadpaal gevaarlijke situaties opleveren. Zelf kun je echter weinig van dit onderhoud uitvoeren. Bijna alle installatiebedrijven bieden daarom een onderhoudsservice. 

Laadpaal kopen?  

  • Laat je door een installateur goed adviseren over de verschillende opties bij laadpalen en vergelijk offertes op prijs en kwaliteit.
  • Via het onderstaande formulier van de vergelijkersdienst Slimster kan je vrijblijvend bij verschillende laadpaal bedrijven een offerte aanvragen. Zo kan jij voor jouw huis een inschatting krijgen, zonder dat je nog ergens aan vast zit.
  • Max 4 bedrijven die werken in je regio sturen je een offerte in je mail.  Op basis daarvan kan jij rustig kijken of je hiermee verder wilt. 
  • Er zijn ruim 6000 bedrijven voor verschillende werkzaamheden aangesloten bij Slimster. Grote bedrijven, maar ook kleinere specialisten in verschillende sectoren. Bedrijven worden op prijs & kwaliteit geselecteerd.

Ervaringsverhaal: voorsorteren op de toekomst met een nieuwe laadinfrastructuur

De elektrische auto wint gestaag terrein in Nederland. In totaal steeg het aantal stekkerauto’s in 2021 met 71.000 auto’s naar 216.000. Zeker voor steden, die straks fossiele brandstofauto’s zullen weren, en hun inwoners lijkt het de toekomst. Met die gedachte ging Martijn Pater met VvE De Hoofden Houthavens Kavel 2 op zoek naar financiering voor een nieuwe laadinfrastructuur en laadpalen voor 18 parkeerplaatsen.

Martijn had een vooruitziende blik toen hij twee jaar geleden met het idee voorsorteerde op de toekomst: “Van onze 25 leden hadden toen nog maar twee mensen een elektrische auto, maar ik heb ingezet op een laadinfrastructuur voor al onze 18 parkeerplekken. Gelukkig maar want al zes bewoners gingen inmiddels over tot een stekkerwagen. Het leek voor ons ook een logische stap, nadat we eerst met elkaar energieneutrale woningen hadden gebouwd met o.a. zonnepanelen en hoogwaardige isolatie.” 

Eigen regeling

Als projectleider zocht Pater van alles uit voor het oplaadsysteem, de beste manier van installeren en de combinatie met het schuifsysteem van de parkeergarage. De financiering was mogelijk een probleem dacht Pater, maar via het MRA-Elektrisch, een platform dat elektrisch vervoer in de regio stimuleert, kwam Pater bij het Warmtefonds terecht. Pater: “Het Warmtefonds heeft een aparte regeling voor een laadinfrastructuur en we voldeden aan alle voorwaarden.” 

Iedereen meekrijgen 

Belangrijk was ook om alle VvE-leden mee te krijgen voor het project. “Die communicatie met de leden is echt belangrijk, want je sluit de lening af met de hele VvE. Ik heb veel gesprekken gehad met buren. Dan spiegel je het toekomstperspectief voor van mobiliteit in Amsterdam, maar ook het financiële plaatje.” “We hebben de lening afgesloten voor 10 jaar en dat betekent voor ieder VvE-lid ongeveer twee tientjes per maand. Dat maakt het behapbaar en zo hebben we iedereen kunnen overtuigen.” Uiteindelijk heeft de VvE met een eigen bijdrage en een leenbedrag van 41.000 euro een basis laadinfrastructuur van 53.000 euro kunnen aanschaffen. Bovenop dit bedrag schaft iedere parkeerplek nog een slimme laadkop aan, die voor iedereen hetzelfde is. Van deze koppen zijn er twaalf reeds besteld. 

Mooi eindresultaat

De wettelijke aansprakelijkheid voor iedereen leverde een wat langer proces op. “Voor dat laatste hebben we een oplossing gevonden door aparte contracten te maken voor de houders van de parkeerplekken. We hebben het nu zo geregeld dat alleen de mensen met een parkeerplaats voor de lening betalen. Dat mag conform de akte zolang duidelijk is dat ieder VvE-lid hoofdelijk aansprakelijk blijft.” Na ruim tien maanden is de lening nu gepasseerd en de infrastructuur gerealiseerd. “Het was complexer dan ik dacht, maar we hebben doorgezet en kijken nu naar een mooi eindresultaat.”

Financieel haalbaar 

Op uitnodiging van gemeente Amsterdam spreekt Pater over de ervaringen van zijn VvE in webinars. “Ik heb zelf een organisatieadviesbureau, maar de energietransitie is mijn hobby. Met NDSM Energie werk ik sinds 2012 bijvoorbeeld aan Amsterdam Wind. En of het nu gaat om windenergie of laadpalen: bij dit soort projecten is het cruciaal dat je het verhaal goed uit kan leggen en dat je het voor alle betrokken financieel haalbaar maakt.” 

Meer weten over de regeling Laadinfrastructuur en laadpalen? 

Kijk voor meer informatie op de website of neem contact op met een van onze investment managers via vve@warmtefonds.nl. Voor meer informatie over de oplossing van VvE De Hoofden Houthaven kun je contact opnemen met Martijn Pater via het Warmtefonds. 

Als VvE aan de slag met Laadinfrastructuur?

Tips van Martijn Pater:

  1. Vorm binnen je VvE een klein team. Met een voorzitter voor het proces en de financiën, een projectleider voor de technische en organisatorische kant en iemand die transparant en met overtuigingskracht communiceert met alle leden.
  2. Kies voor een installateur met genoeg ervaring in laadinfrastructuren.
  3. Ga voor toekomstbestendigheid en kies, ondanks al eventuele bestaande laadpalen, voor een nieuw en eenduidig systeem waar iedereen op wordt aangesloten.
  4. Maak het project voor iedereen financieel haalbaar en baseer je keuzes voor het te lenen bedrag en de leenperiode daar ook op.
  1. Maak gebruik van de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) voor VvE van RVO.nl voor de nodige projectondersteuning.
Isabelle Snaauw

Isabelle is freelance redacteur bij Duurzaam Thuis. Ook in haar dagelijks leven werkt ze aan projecten die de wereld duurzamer maken. Ze weet veel van de energietransitie en subsidies, maar schrijft als vegetariër eigenlijk het liefst over duurzaam koken en eten. Isabelle heeft bij een B-corp communicatiebureau gewerkt aan diverse duurzame (overheids)projecten. Momenteel is ze communicatieadviseur bij AMS Institute, een wetenschappelijk onderzoeksinstituut dat werkt aan duurzame stedelijke ontwikkeling.

0 0 stemmen
Nieuw: Geef Artikel Score
Abonneer
Laat het weten als er

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Volg ons op Facebook