Ook al doen we het liever niet, we hebben allemaal wel eens voedsel weg moeten gooien. Eén derde van al het voedsel dat bedoeld is voor de mens wordt verspild. Daarvan is 53% afkomstig uit het huishouden. Dit is zonde, zowel ethisch als economisch. Vooral als een groot deel van voedselverspilling voorkomen kan worden. Op de TU Delft is onderzoek gedaan hoe voedselverspilling beter kan worden aangepakt. Met Duurzaamthuis willen wij een aantal van de duurzame onderzoeken eruit lichten en kort de praktische punten op een rij zetten. Hieronder de belangrijkste tips uit het onderzoek om voedselverspilling tegen te gaan.

1. Check je voorraad

Om zo weinig mogelijk voedsel te verspillen is het belangrijk om te weten wat je thuis hebt en wat de houdbaarheidsdatums zijn. Zodra je dit weet, kan je je maaltijden vooruit plannen afhankelijk van welke ingrediënten eerst op moeten.

2. Maak een planning en boodschappenlijstje

Om te voorkomen dat de houdbaarheidsdatum verloopt vóórdat je het product op hebt, is het handig om van te voren een weekmenu te maken met de gerechten die je aankomende week wilt eten. Aan de hand daarvan kan je vervolgens een boodschappenlijstje maken. Op deze manier koop je alleen wat je nodig hebt.

3. Gebruik je zintuigen

Misschien is het je eerder al opgevallen dat er op verpakkingen 2 soorten houdbaarheidsdatums kunnen staan: een Te Gebruiken tot-datum (TGT) en een Ten Minste Houdbaar Tot-datum (THT).

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten en is de laatste dag waarom het veilig is om het product te eten. In tegenstelling tot TGT staat een THT-datum op producten die niet snel bederven en die meestal nog goed zijn na de THT-datum. Als je twijfelt of je een producten na zijn houdbaarheidsdatum nog kan consumeren, gebruik je zintuigen om dit te controleren. Kijk, ruik en proef voordat je het weggooit.

4. Vries in vóór of op de Te Gebruiken tot-datum

Kom je achter dat je nog iets in je koelkast hebt waarvan TGT-datum binnenkort of op die dag zelf verloopt en je bent niet van plan om het binnenkort te consumeren, vries het dan in. De meeste verse groenten, zachte vruchten zoals bessen en aardbeien, brood, vlees en vis kan ingevroren worden voor een langere houdbaarheid. Vlees en vis kunnen 3 maanden lang in je vriezer liggen en door brood te bevriezen, behoud je de versheid ervan.

5. Zet je koelkast tussen 4 en 5 °C

De ideale temperatuur ligt tussen 4 en 5 °C omdat bij deze temperatuur de groei van bacteriën schimmels het beste wordt geremd waardoor het eten langer houdbaar blijft.

6. Kook op maat

Hoe vaak heb je meegemaakt dat je te veel pasta of rijst hebt gekook? Als dit vaak het geval is, dan kan je het beste Eetmaatje of een andere maatbeker gebruiken voor rijst, pasta of couscous om op deze manier voedselverspilling tegen te gaan.

7. Bewaar je eten op de juiste plek

Bewaar restjes samen vooraan op een plank in de koelkast die op ooghoogte is om ze niet te vergeten. Het is ook handig om restjes in doorzichtige plastic bakjes te bewaren of ze te labelen in plaats van ze in aluminium folie te doen zodat je weet wat erin zit.
Plaats groenten in de lades in de koelkast. Vruchtgroenten (zoals tomaat, paprika en komkommer) en wintergroenten (zoals ui, wortel en knolselderij) kan je beter buiten de koelkast bewaren. Bewaar zuivel op de hoogste plank in de koelkast. Hoe hoger hoe kouder en des te beter voor de kwaliteit van het product.
Bewaar fruit in de andere lade in de koelkast. Exotisch fruit kan je beter buiten de koelkast bewaren. Zachte fruit (zoals bessen en aardbeien), appels en peren kan je beter in de koelkast bewaren. Op deze manier zijn ze twee keer langer houdbaar.
Bewaar vlees en vis op de onderste plank van de koelkast en zorg dat het goed verpakt is, zodat het geen andere producten kan besmetten. Dit geldt ook voor brood beleg.
Huishoudens die hun koelkast overzichtelijk inrichten kunnen tot 50% van hun voedselverspilling voorkomen en daarmee tot 130 euro per jaar aan boodschappen.

Leuk feitje

Volgens een studie uitgevoerd in het VK, heeft COVID-19 pandemie een positief invloed gehad op de vermindering van voedselverspilling. Strenge maatregelen en meer tijd thuis moeten doorbrengen, dwong mensen om bewustere keuzes te maken wat de voedselconsumptie betreft en zich beter voor te bereiden bij het doen van boodschappen. Uit een onderzoek is gebleken dat 48% van 2000 ondervraagden het voedsel meer waardeerde en minder weggooide; meer dan 50% bleek maaltijden zorgvuldiger en bewuster te plannen en 41% gebruikte restjes beter.

Wil je meer weten over het onderzoek van de TU Delft, lees het hier.

Gerelateerde artikelen